تبلیغات
هاستینگ نامحدود - مطالب شهریور 1395

هاستینگ نامحدود

پنجشنبه 18 شهریور 1395

تعریف مدیریت بحران در آتش نشانی

نویسنده: قالب وبلاگ   

مدیریت چیست ؟

صاحب نظری ، مدیریت را هنر انجام امور به وسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش دیگران و قبول هدف از سوی آنان تأکید ورزیده است.

گروهی دیگر مدیریت را در قالب انجام وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی و… بیان نموده اند بعضی هم مدیریت را این گونه تعریف کرده اند که : مدیریت را می توان علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن ، رهبری و کنترل فعالیت های دسته جمعی ، برای نیل به هدف های مطلوب با حداکثر کارآیی تعریف کرد .

عده ای هم مدیریت را این گونه تعریف کرده اند : مدیریت عبارتند از حداکثر استفاده مطلوب از منابع موجود (نیروی انسانی – امکانات مالی و امکانات فیزیکی) از طریق اعمال اصول یا نظام مدیریت ( برنامه ریزی – سازماندهی – هدایت و رهبری – نظارت و کنترل و هماهنگی ) برای رسیدن به هدفی خاص.

بحران چیست ؟

بحران در حقیقت یک فشار زایی روانی – اجتماعی بزرگ و ویژه است که باعث در هم شکسته شدن انگاره های متعارف زندگی و واکنش های اجتماعی می شود و با آسیب های جانی و مالی ، تهدیدها ، خطرها و نیازهای تازه ای که به وجود می آورد …………………

در نتیجه می توان بحران را اینگونه تعریف کرد :

ـ حادثه ای که به طور طبیعی و یا توسط بشر به طور ناگهانی و یا به صورت فزاینده به وجود می آید و سختی و به مشقتی به جامعه انسانی به گونه ای تحمیل نماید که جهت بر طرف کردن آن نیاز به شرکت های خدمات آتش نشانی و اقدامات اساسی و فوق العاده باشد.

آثار و خصوصیات بحران

به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در بخش های زیر طبقه بندی نمود:

الف – سطح جهانی؛

ب – سطح ملی؛

ج ) حوادث طبیعی

د ) حوادث غیر طبیعی( ساخته دست بشر )

۱ – ناگهانی : مثل سیل – زلزله – طوفان – آتشفشان – رانش زمین

۲ – درازمدت : مثل اپیدمی – خشکسالی – قحطی

مدیریت بحران
مدیریت بحران

انواع حوادث و بحرانها :

۱ – ناگهانی : مثل سوانح ساختمانی – تصادفات – انفجارات – آتش سوزی

۲ – درازمدت : مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی – جنگ

ویژگی های بحران :

۱- بحران عموماً غیر قابل پیش بینی است ( یعنی نمی توان پیش بینی کرد که کی و در کجا اتفاق می افتد)

۲- بحران ها آثار مخربی دارند و مردمی که تا قبل از بحران نیازمند کمک نبودند به محض وقوع بحران نیازمند کمک می شوند .

۳- ماهیت و آثاری طولانی و استهلاکی دارند .

۴- در وضعیت بحرانی معمولاً تصمیم گیری تحت شرایط وخیم و در زمان محدود و اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیرندگان ناقص است .

۵- زمان موجود برای پاسخ دهی پیش از انتقال تصمیم را محدود کرده و اعضای واحد تصمیم گیری را به تعجب و حیرت وا می دارد .

۶- محدودیت و فشردگی زمان ، غافلگیری ، استرس و مخدوش شدن اطلاعات .

مدیریت بحران

– فرآیند پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحران برخورد و مداخله در بحران و سالم سازی بعد از وقوع بحران را مدیریت بحران گویند .

– علمی کاربردی است که به وسیله مشاهده سیستماتیک بحرانها و تجزیه و تحلیل آنها در جستجوی یافتن ابزاری است که به وسیله آنها بتوان از بروز بحران ها ، پیشگیری نمود و یا در صورت بروز آن در خصوص کاهش اثرات آن آمادگی لازم امداد رسانی سریع و بهبودی اوضاع اقدام نمود .

– مدیریت بحران مجموعه‌ای از چاره جویی‌ها و تصمیماتی است که در مقابله با بحران انجام می‌گیرد و هدف آن کاهش روند بحران، کنترل بحران و کاهش و رفع بحران است.

از جمله نظریه های مطرح در مدیریت بحران نظریه تعادل است.

نظریه تعادل در مدیریت بحران : هرگاه تعادل مابین نیازمندیها و توانمندیهای موجود در یک سیستم زنده و پویا که تابع قوانین و اصول تعیین شده می باشد، بنا بر هر دلیلی برهم بخورد، سیستم دچار بحران می گردد.

این نظریه توسط مهندس علیرضا سعیدی دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران در اولین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه ارائه گردیده است

امروزه عمده ترین نقاط ضعف مدیریت بحران عدم هماهنگی و همکاری شرکت های خدمات آتش نشانی ، کمبود ضوابط و مقررات جامع و مانع و پراکندگی و نا کافی بودن قوانین و مقررات موجود ، محدودیت منابع مالی است، اما خوشبختانه نقاط قوت بسیاری نیز وجود دارد که خود شامل تجارب مفید در مدیریت ها بحران و روحیه تعاون و نوع دوستی در جامعه و مشارکت خوب و ارزشمند مردم و سازمانهای NGO همچون جمعیت هلال احمر است که می توان با مرتفع نمودن نقاط ضعف و توجه بیشتر به نقاط قوت راه را برای عملکرد هر چه بهتر و قوی تر در امر مدیریت بحران هموار نمود . باید تهدیدها و فرصت ها را به خوبی شناخت و خود را برای مقابله با تهدیدها و استفاده از فرصت ها آماده ساخت .

تهدیدها

تهدیدها عبارتند از : کاهش انگیزه و علاقه نیروهای داوطلب و مردمی در همکاری لازم وارد به خدمات ، ادامه یافتن مشکلات هایی و کمبودها در زمینه امکانات و تجهیزات تأخیر در روند افزایش عمومی جامعه .

فرصت ها

فرصت ها عبارتند از : روند رو به توسعه اطلاعات رسانی و فن آوری ارتباط مانند اینترنت و سیستم های ماهواره ای، تکنولوژی جهانی در حیطه تجهیزات امداد، افزایش باور عمومی در خصوص آسیب پذیری و خطر خیزی کشور و جریان جهانی موجود که مایه افزایش باور عمومی در خصوص آسیب پذیری و خطر خیزی کشور و جریان جهانی موجود که مایه افزایش توجه و اعتماد مردم به سازمانهای NGO گردیده است . در حقیقت مدیر بحران یک هماهنگ کننده بین ارگان های سرویس دهنده و تعیین کننده خط مشی فعالیت ها است و باید حداقل در سازمان خود آمادگی لازم را بوجود بیاورد ، سیستمهای اداری را بهبود بخشد و با تاکتیک مدیریتی ، کارآیی و اثر بخشی افراد را بیشتر و به عوامل اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی بحران توجه کند . مدیر بحران باید تفویض اختیارات را در نظر بگیرد یعنی سطح اختیار هر شخصی را با توجه به نیازهایش مشخص کند تا از تداخل اختیارات جلوگیری کند در مدیریت بحران معمولاً چندین سازمان مختلف درگیر انجام وظایفی می شوند که باید با هماهنگی کامل نسبت به پیشگیری از بحران کاهش اثرات آن و آمادگی لازم اقدام نمایند و همچنین سازمانهای مربوط باید بنحو مطلوبی نسبت به انجام تمهیدات لازم و ضروری و همچنین بهبود امور و اوضاع بعد از بروز بحران اقدام بعمل آورند .

مدیر بحران کیست ؟

کسی که تهدید کننده ها را بشناسد و از فرصتها خوب استفاده کند .

در فرهنگ ما ضرب المثلی است که می گوید « علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد » متاسفانه در کشور ما زنگ خطرها نادیده و نا شنیده گرفته می شوند و بعد از وقوع بحران تازه به فکر می افتیم و راه حلی جستجو می نمائیم . متاسفانه مدیر بحران یا علائم را نمی شناسد و یا به اهمیت این علائم واقف نیست .

شرکت های خدمات آتش نشانی باید به دنبال راه کارهایی جهت کاستن ابعاد بحران باشد . به عبارت دیگر آثار هر عامل را با پارامترهای دیگر سنجید و پس از تحلیل نسبت به رفع آن بکوشد مدیر بحران باید تفکر استراتژیک را یاد بگیرد یعنی بتواند به آشفتگی ذهنی خویش در کوتاهترین مدت نظم بخشد این امر امکان ندارد مگر با حضور مداوم در بحران ها نهایت پایداری مدیریت این سازمان را می طلبد .

خصوصیات فرآیند تصمیم گیری را به شرح زیر می توان بیان کرد :

۱- پرهیز از جزئی نگری

۲- انجام به موقع و درست کار

۳- نظر خواهی برای انتخاب راه حل

۴- انتخاب بهترین راه حل و تصویب و اجرای به موقع آن

۵- اتخاذ تصمیمات مؤثر بر اساس اطلاعات صحیح در جهت کاهش خسارات و کنترل سریع بحران

وظایف و ویژگی های شرکت های خدمات آتش نشانی :

۱- آمادگی کامل برای هر گونه پیشامد .

۲- پی ریزی دفاتر مطالعاتی ملی، منطقه ای و هماهنگ سازی آنها به نحوی که از دوباره کاری پرهیز شود.

۳- تهیه بانک اطلاعاتی روز آمد برای استفاده هر چه بهتر آن .

۴- استفاده از سیستم هشدار دهنده خطر گرچه هزینه بالایی را می طلبد .

۵- تفکیک وظایف واحدهای امداد رسانی و انجام رزمایش های عملیاتی سالانه .

۶- ایمن سازی شبکه ها و شریانهای حیاتی که شامل آب ، برق، سوخت ، ارتباطات جاده ای مخابراتی برج کنترل فرودگاهها و سدها و… به دلیل اینکه شرایط منطقه پس از بحران نابسامان است در کوتاهترین زمان نمی توان به ترمیم این شبکه پرداخت. زیرا این کار خود خسارات زیادی را به بار می آورد و از سرعت عمل امداد می کاهد .

۷- تقویت بیمه در مناطق حادثه خیز حتی به صورت اجباری می توان ابعاد بحران را کاهش دهد ، چرا که با توجه به ابعاد حادثه ، پرداخت خسارت خود عامل بزرگی در رفع بحران است .

۸- آگاهی افکار عمومی یکی دیگر از وظایف مدیر بحران است تا وقتی مردم قدم در این راه نگذارند تلاش دولتها بی فایده است .

۹- شناسایی انواع بحرانها ،ارزیابی ریسک و الویت بندی آنها .

۱۰- تعیین ارتباطات بحرانی .

۱۱- تعیین راهبردهای برخورد با رسانه ها .

۱۲- تشکیل گروه مدیریت بحران و تهیه برنامه مدیریت بحران .

۱۳- پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحران .

۱۴- تعیین روشهای مداخله در بحران .

۱۵- تعیین روشهای سالم سازی .

۱۶- برنامه ریزی ، سازماندهی و کوشش در جهت استفاده بهینه از منابع .

نظرات() 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کاهش سپرده قانونی بانکها را موجب تورم دانست و گفت: باید به تاثیر این متغیر در اقتصاد کلان توجه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی مفتح در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: یکی از شاخص‌های مهم برای فعالیت‌های اقتصادی بانک‌ها، صورت‌های مالی است؛ اما اکنون ترازنامه بانک‌ها وضع خوبی ندارد و یکی از دلایل آن، بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به آنها است؛ در حالیکه دولت می‌تواند از محل نقدینگی در اختیار خود یا مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی، بدهی خود را به بانک‌ها بپردازد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: این در شرایطی است که دولت در لایحه خود مبنی بر استفاده از تسعیر نرخ ارز برای افزایش توان اعطای تسهیلات بانک‌ها، پیشنهاداتی را ارایه کرده است؛ در حالیکه باید توجه داشت شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که نیاز به تحرک سریع وجود دارد؛ اما در بانک‌ها و پیمانکاران، کار کمی گره خورده است.

وی تصریح کرد: برخی پیمانکاران به دلیل بدهی به بانکها در عین حال که برای دولت کار کرده‌اند و از دولت طلبکارند، زندانی شده‌اند؛ به همین دلیل در لایحه دولت که به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید، ساز و کاری برای مقابله با افزایش تورم و پایه پولی پیش‌بینی شده است.

همچنین رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: استفاده دولت از مازاد تجدید ارزیابی دارایی خارجی ماهیت واقعی ندارد و کار حسابداری صوری است؛ به نحوی که این موضوع، موجب راه افتادن یک چرخه و بدعت نادرست در کشور می‌شود؛ زیرا زمانی که دولت‌ها درآمد ارزی بسیاری دارند، بدهکاری ایجاد می‌کنند؛ اما زمانی که نرخ ارز افزایش می‌یابد؛ در پی تسویه بدهی خود می‌روند.

وی ادامه داد: مصوبه مجلس درباره اجازه دولت در استفاده از مازاد تجدید ارزیابی دارایی خارجی و افزایش توان اعطای تسهیلات بانک‌ها، به دولت اجازه می‌دهد بدهی خود را تسویه و بدهی جدیدی را ایجاد کند و این در شرایطی است که اکنون دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکار است؛ اما منابع ۶۷ هزار میلیارد تومانی دولت در بانک‌ها هیچ‌ کجا محاسبه نمی‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دولت می‌خواهد گشایشی در کارها انجام دهد، باید از این منابع استفاده کند؛ البته باید توجه داشت مصوبه مجلس موجب کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم شده و دولت را تشویق می‌کند که دست به کاهش ارزش پول ملی بزند و در نهایت، دولتی که ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد؛ باید جریمه شده نه اینکه از او حمایت شود.

زارع افزود: کنترل تورم به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت بوده و ربطی به رشد اقتصادی ندارد؛ این در شرایطی است که برای خروج از رکود باید تقاضا را تحریک کنیم؛ زیرا ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان میزان نقدینگی کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانکها روی سود اوراق جدیدی که قرار است دولت منتشر کند حساب کرده‌اند، افزود: این محاسبه بانکها در حالی است که اوراقی که در گذشته صادر شده‌اند؛ هنوز به پول واقعی تبدیل نشده‌اند؛ ضمن اینکه سپرده قانونی بانکها در بانک مرکزی ۱۰۲ هزار میلیارد تومان است و اگر می‌خواهیم به بانکها کمک و سرمایه آنها را افزایش دهیم؛ باید میزان سپرده قانونی بانکها کاهش یابد.

وی افزود: اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع بانکها قفل است و این باید آزاد شود؛ همچنین در دو سال مالی گذشته بانکهای کشور بین چهار تا ۱۲ هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند؛ به عنوان نمونه، بانک کشاورزی منابع را با نرخ سود ۳۴ درصد از بانک مرکزی می گیرد و با نرخ ۱۸ درصد به مشتری‌ها می‌پردازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با مدیریت نقدینگی و کاهش سپرده قانونی باید به بانکها کمک کنیم؛ البته تصور ما بر این است که مصوبه جدید سقف بودجه را تغییر و پایه پولی را افزایش می‌دهد.

نظرات() 

پنجشنبه 18 شهریور 1395

ظفر رسانا

نویسنده: قالب وبلاگ   

شرکت های خدمات آتش نشانی  –  شرکت فنی مهندسی ظفر رسانا

همگی با سه عامل ایجادحریق یعنی حرارت ماده قابل سوختن واکسیژن آشناهستیم ومی دانیم تازمانی که این سه عامل درکنارهم قرارگیرنداحتمال حریق وتناوم آن وجودخواهدداشت لذابایدبرای پیشگیری ایجادحریق ودرصورت ایجادآن برای جلوگیری ازپیشرفت وادامه سوختن آماده بود.شرکت خدمات فنی‌ مهندسی‌ ظفر رسانا در ساله ۱۳۸۵ به منظور فعالیت در زمینه ارائه کلی‌ خدمات امداد و نجات و اطفأ حریق در پروژه‌های نفت و گاز کشور تاسیس گردیده است. مصرف‌‌کننده اصلی‌ میادین نفتی‌ و گازی کشور کارخانجات پتروشیمی و وابسته نیروگاه های تولید برق تمامی پروژه‌های صنعتی‌ و عمرانی در حال ساخت و کلیه کارخانجات صنعتی‌ می‌باشد.
خودروهای آتش نشانی بعنوان تخصصی ترین وفنی ترین خودروهای امدادی محسوب می گردندوبسیاری
ازسازمانها،ارگانها،کارخانه ها،واحدهای صنعتی و….برای انجام ماموریت های اطفای حریق خودازمدرن ترین ومجهزترین
خودروهای آتش نشانی استفاده می نمایند.
برخی ازگروهای صنعتی بزرگ یاپالایشگاههادرمحوطه کارخانه خودیک ایستگاه آتش نشانی مجهزتاسیس وازچندین دستگاه
خودروی تانکر و پیشرو بهمراه تعدادی ازپرسنل آموزش دیده استفاده می نمایند.
همچنین برخی ازواحدهای صنعتی متوسط یا کوچک نیزباتوجه به ریسک های موجود درکارخودازخودروهای آتش نشانی کوچک که اصطلاحاخودروی پیشرونامیده می شونداستفاده می نمایند.
خودروهای پیشروبعنوان یکی ازخودروهای مجموعه آتش نشانی درشروع عملیات اطفاء حریق میتوانندنقش بسیارمهمی درموفقیت گروه های آتش نشانی داشته باشند

شرکت های خدمات آتش نشانی – شرکت فنی مهندسی ظفر رسانا

نظرات() 

شنبه 6 شهریور 1395

رنگ و ایمنی

نویسنده: قالب وبلاگ   

رنگ ها از طریق اعصاب چشم بر سیستم اعصاب مرکزی انسان و سپس بر اندام های مختلف بدن به طور فیزیولوژیکی تأثیر می گذارند و در نتیجه انسان عکس العمل های متفاوتی از خود در محیط‌های مختلف با دیدن و برخورد با رنگ ها نشان می‌دهد.
بی تردید در محیطهای کاری رنگ دارای تأثیر روانی زیادی در افراد می‌باشد و مسلماً محیطی که در آن از رنگهای نشاط آور و آرامش بخش استفاده شده است در نحوه انجام کار کارکنان مؤثر می‌باشد. آزمایشهای به عمل آمده ثابت کرده است که استفاده رنگهای مناسب در محیط کار باعث کاهش خستگی و غیبتهای مکرر کارگران می‌شود ضمن اینکه افزایش دلبستگی و دلگرمی آنان به کار و کاهش خستگی چشمی و خستگی عمومی بدن می‌شود.
بنابراین یکی از اقدامات تکمیلی که به سهولت می‌تواند مفاهیم مهم و اساسی در اختیار کارگران قرار دهد، استفاده از رنگ ها می‌باشد. که با این کار نیازی به نوشتن توضیحات اضافی وجود نخواهد داشت ضمن اینکه کارگران بی سواد نیز می‌توانند از مفهوم و پیام مورد نظر آگاهی حاصل کنند.
بیشترین حساسیت چشم انسان به رنگ های سبز و زرد در روز و آبی در شب است. در ایمنی به این سه رنگ، رنگ قرمز نیز اضافه می‌شود و در صورت امکان به صورت توأماً استفاده می‌شوند تا هم در روز و هم در شب کارایی لازم را داشته باشند.

شرکت های خدمات آتش نشانی
استاندارد ISO و OHSAS روی رنگ آمیزی و استفاده بجا و مناسب از رنگ در زمینه های مختلف تأکید دارند.
طبق استاندارد ANSI هر رنگ کاربرد ویژه‌ای دارد و باید در موقعیت مناسب خود به کار گرفته شود.

ایمنی

مقررات رنگ ANSI برای ایمنی صنایع:

۱- رنگ قرمز ( Don ,t Do مخصوص امتناع)
– برای وسایل اطفاء حریق،‌ جعبه های فایرباکس، جعبه های اعلام حریق، پتوهای آتش خاموش کن، سطلهای شن.
– ظروف مایعات قابل اشتعال
– نور قرمز جهت مسدود شدن موانع موقتی
– علامت توقف مثل کلیدها و سوئیچهای توقف اضطراری در ماشین آلات و موانع توقف
– از رنگ قرمز و سفید در مداخل متقاطع راه آهن استفاده شود.
۲- رنگ نارنجی ( مخصوص اخطار Warning )
برای نشان دادن خطر بکار می‌رود. برای هوشیاری قسمتهای خطرناک ماشین آلات که ممکن است قطع کننده ، له کننده و شوک دهنده و… باشند استفاده می‌شود.
جعبه های کنترل روی دیوارها و سایر کانونهای خطر با این رنگ مشخص می‌شوند.
۳- رنگ زرد (مخصوص اخطار Warning)
رنگ زرد یک رنگ هشدار دهنده است با قابلیت زیادی برای احتیاط و خطرات فیزیکی مانند لغزیدن، افتادن، سرخوردن و گیر کردن ما بین دو چیز استفاده می‌شود. نوارهای سیاه بعضی اوقات به رنگ زرد اضافه می‌شود تا هشدارهای ویژه‌ای را اعلام کند. رنگ زرد همچنین برای خطوط ترافیک استفاده می‌شوند.
برای نشان دادن معابر شلوغ و راهروهای پر از ازدحام و نشان دادن شیء متحرک بالای سر و… نیز از رنگ زرد استفاده می‌شود.
۴- رنگ سبز (مخصوص شرایط اضطرار و ایمنی Safety)
برای نشان دادن وضعیت ایمنی، وسایل کمکهای اولیه، دوش و چشم شویهای ایمنی، برانکاردها، ماسکهای ضد گاز، راههای خروج اضطراری، اجازه عبور وسایل نقلیه، راههای نجات و تأسیسات حفاظتی به کار می‌رود.
۵- رنگ آبی (مخصوص دستور Must Do)
برای احتیاط یا وسایل تحت تعمیر استفاده می‌شود ضمن اینکه برای نشان دادن ایمنی با اعمال یک طرفه، جلوگیری از شروع به کار و… نیز از این رنگ بهره گرفته می‌شود.
۶- رنگ ارغوانی
به خطرات تشعشع اختصاص دارد. همچنین رنگ ارغوانی به همراه رنگ زرد روشن برای برچسب علایم و مارکها استفاده می‌شود و از رنگ ارغوان با پره های شکسته در یک زمینه برای نشان دادن اتاقهای رادیواکتیو استفاده می‌شود.
در تعیین حدود کف کارگاه ها به وسیله خط کشی از رنگ های زیر استفاده می‌شود:
۷- رنگ سیاه و سفید:
برای خطوط ترافیک و نشان گذاری خانه داری استفاده می‌شود. به عبارت دیگر برای نشان دادن نظم و نظافت کارگاهی، علامت گذاری عبور و مرور، سطلهای آشغال،‌ معابر عمومی معمولی، خطوط جهت مشخص کردن راهها و … از این دو رنگ و یا ترکیبی از آنها استفاده می‌شود.
۸- رنگ زرد و سیاه:‌
برای نشان هرگونه انسداد و یا وجود موانع بر سر راه مثل ستونها و سایر اشیاء ثابت معمولاً از خطوط مورب زرد و سیاه که کاملاً از یکدیگر متمایز باشند استفاده می‌شوند. ضمن اینکه برای نشان دادن محدودیتهای موجود مثل قرارگیری پالتها و محصور کردن حوزه هایی که از آنها نباید چیزی بیرون گذاشته شود نیز از این رنگ استفاده می‌شود.
۹- خطوط سبز در کنار خطوط سیاه و سفید:
برای نشان دادن مسیرهایی که به درب یا پله های اضطراری منتهی می‌شوند استفاده می‌شوند.
۱۰- خطوط مورب زرد:
برای نشان دادن سقوط اشیاء و گیرافتادن در بین ماشین آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۱۱- رنگ سبز و سفید:
برای نشان دادن محل عبور و رسیدن به درب اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقررات رنگ برای تشخیص لوله ها:

۱- قرمز اختصاص به لوله های اسپرینکلر و بالابرنده ها دارد.
۲- نارنجی یا زرد اختصاص به لوله های حمل مواد خطرناک (به عنوان مثال مواد قابل انفجار) مواد سمی و خورنده (مانند اسیدها، بازها، گاز کلر، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و سولفید هیدروژن) فشار و دمای بالا (به عنوان مثال بخار)، فشار بالا (به عنوان مثال آب و هوا) دارد.
۳- رنگهای سفید و سیاه، خاکستری یا رنگهای آلومینیومی برای مواد امن استفاده می‌شود.
۴- آبی درخشان برای لوله هایی که حاوی موادی که برای تقلیل خطرات مواد خطرناک استفاده می‌شود بکار می‌رود. از این رنگ برای همه مواد محافظ دیگر در برابر حفاظت از آتش نیز استفاده می‌شود. در جدول بعد استاندارد BS1710:1971 وBS:4800 جهت شناسایی لوله های حاوی مواد مختلف آورده شده است.

 

مقررات رنگ برای سیستمهای هیدرولیک:

۱- سیاه برای فشار زیاد می‌باشد.
۲- قرمز برای تأمین فشار می‌باشد (فشار مایع را نشان می‌دهد)
۳- قرمز متناوب برای فشار شارژی می‌باشد (مجاری ورود پمپ بزرگتر از فشار اتمسفر است، همچنین برای کاهش فشار استفاده می‌شود (فشار معین کمتر از فشار موجود می‌باشد)
۴- زرد برای سنجش جریان است. (میزان کنترل جریان سیال).
۵- آبی برای تخلیه (خروج) به کار می‌رود. (نمایش دادن برگشت انتقال سیال به مخزن)
۶- سبز برای لوله های غیر فعال هیچگونه رنگی استفاده نمی‌شود.
مقررات رنگ سیستمهای پنوماتیکی:
۱-سیاه برای فشار زیاد است.
۲- قرمز برای تأمین فشار است (نمایش دادن فشار هوا)
۳- قرمز متناوب برای شارژ استفاده می‌شود.
۴- زرد برای تشخیص جریان است.
۵- آبی برای تخلیه (خروج)
۶- سبز برای مکیدن
۷- برای لوله های غیر فعال از هیچ رنگی استفاده نمی‌شود.
– مقررات رنگ در کپسولها (استاندارد BS ): جدول رنگ آمیزی کپسولها طبق استاندارد BS سه صفحه بعد آورده شده است.

مقررات رنگ در محصولات خطرناک:
رنگهای ترکیبی در کانینرهای حمل مواد خطرناک بر طبق کمیسیون تجارت بین دول استفاده میشود.
۱- حروف قرمز روی سفید برای سموم- مواد منفجره،‌ گازهای سمی و گاز اشک آور به کار می‌رود.
۲- حروف سیاه روی سبز برای گازهای تحت فشار به کار می‌رود.
۳- حروف سیاه روی قرمز برای مایعات قابل اشتعال یا مواد آتش زا استفاده می‌شود.
۴- حروف سیاه روی زرد برای جامدات قابل اشتعال و مواد اکسیدکننده هستند.
۵- حروف سیاه روی سفید برای مخازن اسید می‌باشد

.شرکت های خدمات آتش نشانی

مقررات رنگ در کپسول ها (استاندارد BS)
جدول پیشنهادی رنگ آمیزی کپسول های مختلف بر طبق استاندارد BS در دو صفحه بعد آمده است.

مقررات رنگ برای کابلها:
۱- سیاه برای یک سیم برق استفاده می‌شود.
۲- سفید برای دو سیم برق استفاده می‌شود.
۳- قرمز برای سه سیم برق استفاده می‌شود.
۴- سبز برای چهار سیم برق استفاده می‌شود.
۵- نارنجی برای پنج سیم برق استفاده می‌شود.
۶- آبی برای شش سیم برق استفاده می‌شود.
۷- سفید با پیچ سیاه برای هفت سیم برق استفاده می‌شود.
۸- قرمز با پیچ سیاه برای هشت سیم برق استفاده می‌شود.
۹- سبز با پیچ سیاه برای ۹ سیم برق استفاده می‌شود.
۱۰- نارنجی با پیچ سیاه برای۱۰ سیم برق استفاده می‌شود.

شرکت های خدمات آتش نشانی

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :